مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار

12119

عربستان سعودی در فشن سرمایه گذاری می کند

در چند سال اخیر، عربستان سعودی به عنوان یکی از مهم‌ترین بازارهای صنعت فشن شناخته شده است و ساکنین ثروتمندش برندهای فشن بسیاری را جذب خود کرده‌اند. اما مسائلی مثل ضعف در حقوق زنان و عدم حمایت ...

در چند سال اخیر، عربستان سعودی به عنوان یکی از مهم‌ترین بازارهای صنعت فشن شناخته شده است و ساکنین ثروتمندش، برندهای فشن بسیاری را جذب خود کرده‌اند. اما مسائلی مثل ضعف در حقوق زنان و عدم حمایت از حقوق بشر، برندها و کمپانی‌های فشن را در رابطه با فعالیت در این کشور محتاط کرده است؛ قتل جمال خاشقچی، خبرنگار سعودی، در سال 2019 و در کشور ترکیه، باعث شد بسیاری از اهالی فشن این کشور و مقامات آن را تحریم کنند. با این حال عربستان سعودی به آینده‌ی فشن در این کشور امید بسیاری دارد و در طرحی جدید با مدیریت بوراک چکمک، «Burak Cakmak»، از برنامه‌ای برای پیشرفت این صنعت در 10 سال آینده خبر داده است.

صنعت فشن عربستان

وزارت فرهنگ عربستان سعودی سال گذشته 11 کمیسیون راه‌اندازی کرد تا برنامه‌ای ده ساله برای بخش‌هایی همچون سینما، فشن، معماری و موزه طراحی شود و وابستگی این کشور از درآمد نفتی قطع شود. وزارت فرهنگ این کشور 23 میلیارد دلار بودجه برای این 11 کمیسیون در نظر گرفته است و پیش بینی می‌کند در 10 سال آینده بتواند 100 هزار شغل در این بخش‌ها ایجاد کند.

بوراک چکمک که مدیریت کمیسیون فشن را به عهده گرفته است، پیش از این، مدیریت دانشگاه پارسونز آمریکا که یکی از بهترین دانشگاه های هنر دنیا است را بر عهده داشته است و به عنوان مشاور پایداری(Sustainability)، با کمپانی کرینگ و سازمان ملل همکاری کرده است. همکاری چکمک و عربستان سعودی به سال 2019 بر می‌گردد که چکمک طرحی را برای جذب دانشجو از این کشور برای دانشگاه پارسونز شروع کرد. چکمک اشاره می‌کند که از همان سال، خلاقیت و شوق جوانان عربستان سعودی در زمینه‌ی فشن، او را جذب خودش کرد. طبق گفته‌ی چکمک، 70 درصد جمعیت این کشور را افراد زیر 30 سال تشکیل می‌دهند که برای ساخت آینده‌ی صنعت فشن بسیار مفید خواهد بود.

بوراک چکمک مدیر کمیسیون فشن عربستان

با اینکه طبق گزارش «Wealth Report» در سال 2020، 10 درصد از ثروتمندان خاورمیانه، ثروت بسیاری را از دست دادند، همچنان انتظار می‌رود که در 5 سال آینده، تعداد افراد ثروتمند در این ناحیه، 25 درصد افزایش پیدا کند و این نشان می‌دهد که خریداران فشن لاکچری در عربستان سعودی بیشتر هم خواهند شد. بسیاری از درآمد صنعت فشن لاکچری از ناحیه‌ی خاورمیانه تامین می‌شود.

عربستان سعودی در سال‌های اخیر اقدامات بسیاری را در راستای پیشرفت صنعت فشنش انجام داده است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، هفته‌ی فشن «Fashion Futures» به شمار می‌رود که بستر مناسبی را برای برنامه‌ی ده ساله‌ی وزارت فرهنگ این کشور مهیا می‌کند. ووگ عرب این هفته‌ی فشن را با هیجان بسیار پوشش داد که با انتقادات بسیاری مواجه شد؛ بسیاری از فعالین حقوق بشر از ووگ عرب به خاطر بی‌توجهیش به حقوق زنان در این کشور و نادیده گرفتن مشکلات حقوق بشری، انتقاد کردند. چکمک در رابطه با نقش ووگ عرب در رابطه با برنامه‌ی 10 ساله‌ی وزارت فرهنگ و اقدامات پیشین این مجله گفته است که در رابطه با اقدامات گذشته‌ی این مجله نمی‌تواند نظری بدهد، اما می‌داند که ووگ عرب از استعدادهای نوپای عربستان سعودی هم حمایت کرده است و نقش آن را در ارزش آفرینی رسانه‌ای برای برنامه‌ی کمیسیون فشن نمیشود نادیده گرفت.

هفته فشن عربستان سعودی

چکمک در مصاحبه‌ای گفته است که بیش از 500 برند داخلی و 1000 برند و طراح بین‌المللی عللاقه‌ی خود را نسبت به برنامه‌ی کمیسیون فشن اعلام کردند و قرار بر این است که بسیاری از متخصصین داخلی و بین‌المللی در ساخت تجهیزات لازم همکاری کنند. در بخشی از این برنامه‌ی ده ساله، 100 برند داخلی انتخاب خواهند شد تا با کمک متخصصینی از کمپانی‌ها «LVMH»، کرینگ، ولنتینو و شنل، برند خودشان را گسترش دهند.

در سال 2020، عربستان صعودی شاهد 186 درصد افزایش خرید آنلاین بوده است و همه‌ی اطلاعات، خبر از بستر مناسب این کشور برای پیشرفت فشن می‌دهند. نوپا بودن فشن در عربستان صعودی، به ساخت صنعتی تکامل یافته و پیشرفته کمک می‌کند و بوراک چکمک امید دارد که صنعت فشن عربستان، از ابتدا به سمت پایداری برود و ضررهای آن به محیط زیست کم شود، اتفاقی که در کشورهای دیگر به راحتی به حقیقت نمی‌پیونده و مدیریت سنتی و قدیمی جلوی آن را می‌گیرد.

منبع: WWD

دیدگاه کاربران

0 دیدگاه

امیدواریم برایتان مفید بوده باشه و دیدگاه خودتان را برای ما بنویسید


جدیدترین های مجله مد

تا کنون 26814 نفر در خبرنامه برندکده عضو شده اند، جای شما خالیست

ثبت اطلاعات

مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار