مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار

11785

آیا دنیای امروز همچنان به چرخه‌ی ترندها نیاز دارد؟

شرکت WGSN پیش بینی ترندها را بر عهده دارد و بسیاری از برندها، از آن برای ارائه‌ی کالکشن‌های خود استفاده می‌کنند. فرانچسکا معتقد است امروزه دیگر ترندها در خریداران اشتیاق ایجاد نمی‌کنند و در عوض ...

در ماه مارس بود که بالنسیاگا در هفته‌ی مد پاییز-زمستان 2020، فشن‌ شو خود را در صحنه‌ای پر از هیاهوی آتش و سیل برگزار کرد و مارین سر (Marine Serre) و ریک اوونز نیز کالکشن‌هایی آخرالزمانی ارائه کردند. هفته‌های فشن همیشه با چنین مفاهیم سنگین و تاریکی برگزار نمی‌شوند، اما تغییرات محیط زیستی، مشکلات سیاسی و حضور ویروس کووید-19، حباب خیالی دنیای انسان‌ها را از بین برد و آن‌ها را با واقعیاتی دردناک مواجه کرد. حال که در هفته‌های پیش رو، کالکشن‌ها و ترندهای پاییز به فروشگاه‌ها راه پیدا می‌کنند، سوالی که ذهن‌ اهالی فشن و خریداران را درگیر کرده، این است که آیا ما همچنان به چرخه‌ی پرشتاب ترندها نیازمندیم؟ 

ترندها و رابطه آن با مد پایدار

Balenciaga

ترندها و رابطه آن با مد پایدار

Marine Serre

نسل جوان به ترندها اهمیت نمی‌دهند!

در مصاحبه‌ای با فرانچسکا ماستون (Francesca Muston)، معاون بخش فشن شرکت WGSN، به این نکته اشاره شد که حتی پیش از بحران کرونا هم، نسل جوان توجه ویژه‌ای به رفتار و اخلاقیات برندها داشت. شرکت WGSN پیش بینی ترندها را بر عهده دارد و بسیاری از برندها، از آن برای ارائه‌ی کالکشن‌های خود استفاده می‌کنند. فرانچسکا معتقد است امروزه دیگر ترندها در خریداران اشتیاق ایجاد نمی‌کنند و در عوض خریداران مشتاقند بدانند که برندهای مورد علاقه‌‌شان درآمد خود را صرف چه کاری می‌کنند و ارزش‌های آن‌ها چیست. ماستون در ادامه می‌گوید: "مردم می‌توانند گزینه‌های بسیاری را برای خرید انتخاب کنند و اگر برندی رفتار نادرستی داشته باشد، در اعتراض به آن تردید نمی‌کنند."

ماستون پیش بینی می‌کند که مردم پس از بحران کرونا، بیشتر نسبت به اخلاقیات برندها حساسیت به خرج خواهند داد و حقوق کارگران و تبعات محیط زیستی اهمیت بسیاری برایشان خواهد داشت. ماستون در این رابطه می‌گوید:" مردم به دنبال دریافت ارزش در ازای پول هستند، یعنی محصولی که دریافت می‌کنند باید با سبک زندگی‌شان همخوانی داشته باشد." در حقیقت خریداران با هدف، خرید خواهند کرد و از برندهایی که مد پایدار و حفاظت از منابع طبیعی برایشان اولویت دارد حمایت خواهند کرد؛ برندهایی همچون پاتاگونیا (Patagonia) که همواره در تلاشند تا ضررهای خود به طبیعت را کمتر و عمر محصولات‌شان را بیشتر کنند.

ترندها و رابطه آن با مد پایدار

تاثیرات صنعت پرشتاب فشن

اگر بخواهیم راجع به چرخه‌ی ترندهای فشن صحبت کنیم، باید پیش از آن تاثیرات کالکشن‌های متعدد برندها در سال را بر رفتار خریداران بررسی کنیم. پیش از بحران کرونا از برندهای فشن انتظار می‌رفت که سالیانه چهار کالکشن اصلی ارائه دهند؛ بهار-تابستان، ریزورت، پیش از پاییز و پاییز-زمستان، بدون در نظر گرفتن کالشکن‌های کپسول و همکاری‌های آن‌ها با طراحان دیگر. این اتفاق باعث شده بود که مصرف‌کنندگان همواره در انتظار ترند بعدی و محصولات جدید باشند، طراحان لباس در فشن خلاقیت خود را از دست بدهند و فروشندگان به سرعت قیمت کالکشن‌ها را پایین آورند. از طرفی برندهای فست فشن نیز ترندها و طراحی‎های دیده شده در هفته‌های مد را کپی کرده و به سرعت و با قیمتی بسیار پایین‌تر، بدون توجه به شرایط کاری کارگران، به فروش می‌رسانند.

بحران کرونا کمک کرد تا قفل مشکلات تقویم فشن شکسته شود و مشکلاتی که این صنعت پرشتاب در پی خود دارد را به همگان نشان دهد. ضررهای زیست محیطی و پایمال شدن حقوق انسانی در دنیای مد برای کسی ناآشنا نبود، اما بحران کرونا برندها را وادار کرد تا فکری به حال سیستم معیوب خود کنند.

مطالعه کنید: آینده جهان در دست فشن

ترندها و رابطه آن با مد پایدار

لاکچری تغییر می‌کند!

تغییراتی که در چرخه‌ی ترندها و صنعت فشن دیده شده به صنعت لاکچری نیز انتقال پیدا کرده است. به زودی در ماه سپتامبر هفته‌های مد را در پی خواهیم داشت و  متخصصان، از آن جایی که مصرف‌کنندگان دیگر هر فصل اشتیاق خرید ندارند، پیش‌بینی می‌کنند که ترندها عمر طولانی‌تری را طی خواهند کرد. برندهای بسیاری در چند ماه گذشته اعلام کرده‌اند که دیگر از تقویم فشن پیروی نخواهند کرد.برای مثال گوچی گفته است که از این پس تنها سالی دو کالکشن اصلی ارائه خواهد کرد و از سوی دیگر برندهایی همچون مارک جیکوبز، تام فورد، مایکل کورس و رالف لارن از هفته‌ی مد نیویورک پیش رو کناره گیری کرده‌اند. چندی پیش دریس ون نوتن (Dries Van Noten) نامه‌ای به اهالی فشن نوشت و انتقاد خود را نسبت به رفتارهای مخرب آن‌ها اعلام کرد و از آن‌ها درخواست کرد تا به فکر آینده‌ای پایدار باشند. این تغییرات امیدوار‌کننده هستند، اما زمان زیادی تا مشاهده‌ی آثار آن‌ها پیش رویمان است. 

مطالعه کنید: نگاه زیست محیطی برند گوچی و آینده صنعت فشن

ترندها و رابطه آن با مد پایدار

مصرف کنندگان به دنبال پایداری هستند!

با اینکه شاید برندها به زمان بیشتری برای تغییرات اساسی نیاز داشته باشند، مصرف‌کنندگان همین حالا نیز دیگر از ترندها پیروی نمی‌کنند. در گزارشی که وبسایت Vestiare Collective به تازگی منتشر کرد، خرید مشتریان نشان‌دهنده‌ی رشد اهمیت آن‌ها نسبت به برندهای مد پایدار بوده است. از ژانویه تا به الان مصرف‌کنندگان مشتاق خرید محصولاتی هستند که زود قدیمی نمی‌شوند و عمر بالایی دارند، چه از لحاظ کیفیت و چه از لحاظ ترند. برخی از این تغییرات از حس ناامنی اقتصادی ناشی از بحران کرونا سرچشمه می‌گیرند چرا که در ماه‌های گذشته، مردم در خرج کردن برای کالاهای فشن محتاطانه‌تر عمل کرده‌اند. در این دوران بسیاری از مردم محصولاتی را خریداری کرده‌اند که از سال‌های پیش تا امروز محبوب بوده‌اند و به اصطلاح “Timeless pieces” نامیده می‌شوند.

ترندها و رابطه آن با مد پایدار

راحتی، اصل اول فشن بعد از کرونا!

فرانچسکا ماستون پیش بینی می‌کند که راحتی لباس، مهم‌ترین ترندی است که در ماه‌ها و سال‌های آینده، شاهدش خواهیم بود. با اینکه پیش از بحران کرونا نیز توقعات خریداران از راحتی لباس بالا رفته بود، حالا راحتی به مهم‌ترین اصل فشن تبدیل شده است. در چند ماه گذشته علاقه به ورزش و پیاده‌روی میان مردم بالا رفته و درعین حال ماسک زدن نیز اجتناب ناپذیر بوده. این که برندها چگونه می‌توانند تجربه‌ی ناخوشایند ورزش با ماسک را برای مخاطبین خود راحت‌تر کنند، وجه تمایز آن‌ها در دنیای جدید است. این موضوع که کارایی لباس چیست، برخلاف آن‌که چگونه ما را در آینه نشان می‌دهد، نشانگر تحولات فرهنگی بر ضد قضاوت‌گری و قوانین صنعت مد است. با این‌که وجود ویروس کووید-19 این تحولات را شتاب داد، آن‌ها پیش از این ویروس نیز در حال اتفاق افتادن بودند.

آینده‌ی فشن از نظر متخصصین بیشتر به سمت خرید براساس علاقه‌ی شخصی می‌رود و آیتم‌های محبوب و ترندها اهمیت کمتری پیدا خواهند کرد. سرویس‌های اجاره‌ی لباس و خرید و فروش لباس دست دوم نیز محبوبیت بیشتری پیدا خواهند کرد و مد پایدار مرکز رفتار خریداران خواهد بود.

مطالعه کنید: 10 موضوع تاثیرگذار بر فشن 2021

 ترندها و رابطه آن با مد پایدار

دیدگاه کاربران

0 دیدگاه

امیدواریم برایتان مفید بوده باشه و دیدگاه خودتان را برای ما بنویسید


جدیدترین های مجله مد

تا کنون 26759 نفر در خبرنامه برندکده عضو شده اند، جای شما خالیست

ثبت اطلاعات

مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار