مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار

11608

نگاهی بر فشن دهه 60 میلادی (قسمت دوم)

در قسمت دوم نگاهی بر فشن دهه 60، قصد داریم به سراغ طراحان مشهور این دهه از فرانسه گرفته تا ایتالیا و انگلیس، برویم و با طراحان دهه 60 آشنا شویم.پیر بالمین (Pierre Balmain) یکی از طراحان دهه 60 که ...

در بخش اول نگاهی بر فشن دهه 60 میلادی، نگاهی کلی به این دهه انداختیم. اکنون در قسمت دوم نگاهی بر فشن دهه 60، قصد داریم به سراغ طراحان مشهور این دهه از فرانسه گرفته تا ایتالیا و انگلیس، برویم و با طراحان دهه 60 آشنا شویم و در قسمت سوم این مقاله به سراغ تغییرات لباس زنان در دهه 60 میلادی خواهیم رفت. بنابراین اگر به فشن و اتفاقات آن علاقمند هستید، با مجله مد و فشن برندکده همراه باشید.

طراحان فشن در دهه 60 (پاریس)

صنعت فشن در دهه 60  تغییرات زیادی را در خود دید و بیشتر این تغییرات در پاریس به چشم می آمد. در آن دوران، برندهای Jean Dessès ,Jacques Heim, Carven و  Rouff به تولید پوشاک با ظرافت و رسمی خود ادامه می دادند، اما نسل جدید طراحان، نگاه تازه ای به پوشاک داشتند و حالت غیررسمی را وارد طراحی های خود کرد. آن دسته از پوشاک کلاسیک از نگاه مشتریان وفادار همچنان با ارزش شمرده میشدند، اما آرام آرام پوشاک حاضر آماده (Ready-to-wear)  که برای مردم جامعه طراحی شده بودند و نه برای افراد خاص، توجه بیشتری را به سوی خود جلب کرد.

پیر بالمین (Pierre Balmain) یکی از طراحان دهه 60 که به خاطر طراحی لباس های شب خود که اغلب برای طراحی هایش از تاریخ الهام می گرفت، به شهرت رسیده بود، همچنان با همان روال برای افراد مشهور لباس طراحی می کرد. از طرفی شانل (chanel) نیز  سعی در حفظ سبک کلاسیک خود داشت و تنها، تحت تاثیر موج جدید فشن دهه 60، رنگ های روشن تری را برای ژاکت های پشمی خود بکار می برد. شانل در سال 1960  کتی با پلیور طرح بوکل و دامن پلیسه دار به نمایش گذاشت که بازنگری اساسی در طرحهای اخیرش بود.

طراحان دهه 60

مطالعه کنید: تاریخچه شنل

با اینکه طراحی های دهه پنجاه Chanel  مقدمه ای بر دهه جدید بود، اما کریستوبال بالنسیاگا (Cristobal Balenciaga)  چندان علاقه ای به گرایش تازه ظهور کرده نداشت. با وجود مقاومتش در برابر گرایش های نو، بالینسیاگا اولین کسی بود که از طرح های ویژه 1920 و استایل پیکابو الهام گرفت و کارهایش به خوبی دیده شد. تجربه های او با فرم، فضا و برش ادامه داشت و لباس های شگفت آوری با درزهای ابریشم و مینیمال خلق کرد. بالینسیاگا در آخرین نمایش لباس هایش، استانداردهای سطح بالایی را عرضه کرد که باعث شد منتقدان، آن را از نگاه تکنیکی، بهترین طراحی لباس در سطح جهان بدانند. اما او با توجه به تغییر و تحولات در عرصه فشن کارگاه طراحی اش را بست و دیگر در این زمینه کار نکرد.

طراحان دهه 60

طراحان دهه 60

Jules Francois Crahay : ژول فرانسوا کراهای  در سال 1962 مجموعه "تام بوی" خود را برای برند نینا ریچی (Nina Ricci)  عرضه کرد که توانست جایزه Neiman Marcus  را نیز دریافت کند. او همچنین خط تولید پوشاک حاضر آماده را برای بازار فشن آمریکا به راه انداخت و سپس در سال 1963، مجموعه نینا ریچی را رها کرد و به برند لاوین (Lanvin)  که اولین مجموعه خود را در آن به نمایش گذاشته بود، پیوست. مجموعه ای که نیویورک تایمز آن را موفقیت بزرگی برای Lanvin  میدانست.

مطالعه کنید: انواع استایل دنیای مد

Yves Saint Laurent : ایو سن لورن نقش اساسی در صنعت فشن داشت. در آن دوران طراحی لباس های زنان مهم و تاثیرگذار در سراسر دنیا، توسط این کمپانی انجام می گرفت. تنوع در کارهای ایو سن لورن (yves saint Laurent)  کاملا دیده میشد. از استایل خیابانی ،که رابطه اش با استایل"بیت نیک" که در مجموعه پاییز 1960  برای کمپانی Dior  تهیه کرده بود تا بارانی های چرم ، کت های یقه اسکی مشکی، کلاه های بِره و پشمی، همه توسط مدل هایی با چهره های شبه زامبی به نمایش گذاشته میشد. ایو سن لورن، خانه فشن خود را با همکارش، Pierre Berge، افتتاح کرد و اولین مجموعه اش را در 1962 به نمایش گذاشت. این مجموعه شامل کت هایی بود که با کارهای شانل مقایسه می شد. مجموعه پاییز و زمستان او نیز شامل تونیک هایی روی دامن های نازک، مانتوهای بسته سبک روستایی و کت های ارتشی بود که در همان سال به مشخصه های کلاسیک YSL تبدیل شدند. ایو سن لورن در رسانه ها مخصوصا مجله Vogue به شدت محبوب شده بود. این برند در سال 1965 لباس هایش را که مربع های بزرگ رنگی روی آن ها نقش بسته بود و تحت تاثیر "موندریان" نقاش بود، به عنوان " پوشاک فردا" معرفی و در طی همین سال ها به شمایل این دهه تبدیل شد.

طراحان دهه 60

طراحان دهه 60

سن لورن در سال 1966 المان های سوررئال را که در اواخر دهه 30 توسط ژآن کوکتو به وجود آمده بود، در کارهای خود استفاده کرد. در آن زمان مجموعه وی تحت تاثیر پاپ آرت بود. او در همین سال موفق شد، اولین بوتیک پوشاکش را افتتاح کند. سن لورن در سال 1967 مجموعه جدید خود را که شامل لباس های مشهور آفریقایی میشد، رونمایی کرد. این مجموعه ترکیبی از لباس های اقوام آفریقایی و استایل دهه 20 بودند، که در طراحی و دوخت این لباس ها، مهره های چوبی و پلاستیکی، پوست، چاپ های درشت و حصیر به کار می رفت که تصویر سنگهای گرانبهای دوران ابتدایی زمین را القا میکرد. وی سال بعد، طرح های کلاسیک که شامل لباس های پرزرق و برق و چشم گیر و سافاری میشد را به نمایش گذاشت. در طی همین سال ها، سن لورن گاهی طراحی لباس و صحنه تئاتر را نیز به دست می گرفت. وی همچنین برای کاترین دنوو بازیگر فیلم " بل دوژور" از لویی بونودل نیز لباس طراحی کرد. 

طراحان دهه 60

طراحان دهه 60

Marc Bohan: مارک بوهان یکی دیگر از طراحان دهه 60 که اتفاقا زاده پاریس نیز بود و در همان جا تحصیل کرده بود، با Robert Piguet دوران حرفه ای کارش را آغاز کرد و در سال های بعد توسط ادوار مولینو ، استخدام شد. در سال 1958 بوهان به عنوان طراح در خانه فشن انگلیس Dior  مشغول به کار شد. در سال های بعد به دنبال مجموعه شگفت انگیز YSL  در 1960، کمپانی دیور، بوهان را به عنوان طراح در خانه فشن پاریس منصوب کرد. اولین مجموعه بوهان که به شدت تحت تاثیر سیلوئت های دهه 20 بود، بینظیر بود. کری دونوان روزنامه نگار آن زمان در توصیف مجموعه مارک بوهان این گونه نوشته بود:

"امروز صبح تشویق و هیاهوی انبوه جمعیت ، آشوبی در سالن به پا کرد. بوهان بوسه باران شد و این حجم از تبریک ها و تشویق ها بوهان را به زمین انداخت. صندلی ها واژگون و لیوان ها شکستند. مردم به زمین پرت شدند و به راحتی می توان گفت که این یک پیروزی بزرگ برای طراح به حساب میآید."

طراحان دهه 60

بوهان در آن زمان، برای راضی نگه داشتن خریداران و مصرف کننده های پوشاک، لباس های شیک و پیچیده ای طراحی می کرد. این اقدام بوهان در مطبوعات مد نوشته شد، اما او همچنان استانداردهای فشن دهه 50 را ادامه می داد و در مقابل خیزش تند و سنگین نسل جوان تر تسلیم نمی شد. مارک بوهان به عنوان یک استاد، در تمامی زمینه های طراحی لباس از لباس شب و رسمی گرفته تا لباس های غیررسمی، همواره مورد ستایش قرار می گرفت. در همین میان بود که خط تولید لباس های اسکی با اسم ورزشی Dior را راه اندازی کرد. او در 1965 دو نمایش داشت که با بازخوردهای بینظیری مواجه شد. ارجاعات تاریخی و آسیایی اش با رنگ های غیرطبیعی و بافت پارچه و برش، خبرنگار نیویویرک تایمز را بر آن داشت تا درباره بوهان بنویسد: "او ثابت کرد که زیباترین لباس ها در پاریس را طراحی می کند."

طراحان دهه 60

طراحان دهه 60

طراحان دهه 60

Hubert de Givenchy: برخلاف طراحان تازه کار، هوبرت ژیوانشی، علاقه زیادی به ترکیب شکوه و استایل نسل جوان ها داشت. طرح های او، نسخه نرم تری از اشکال هندسی که در فشن دهه 60 رایج شده بود را به نمایش میگذاشت. ژیوانشی اصلا علاقه ای به طرح های غلو شده نداشت. او کاملا بر زیبایی و همچنین برش های ماهرانه و تزیینات سطوح لباس هایش تاکید داشت. این طراح خلاق فرانسوی به همکاری اش با آدری هپبورن ادامه داد تا شهرتی به دست آورد. از دیگر افرادی که که پیگیر کارهای او بودند می توان به دایانا ریلند (Diana Vreeland) ، ژآکلین کندی و همینطور به ژان سیبرگ Jean seberg ولورن باکال Lauren Bacall  اشاره کرد.

طراحان دهه 60

Pierre Cardin: در سال 1960، زیبایی شناسی اشکال هندسی طراحی های پیر کاردین، توسط مجله Vogue، واضح و قوی و در عین حال سوررئال توصیف شد. پیر کاردین کت های راسته که اغلب با کلاه های نمدی همراه بودند را به نمایش گذاشت. لباس های راسته با گره های پشمی که یونیفرم دخترانه مدرسه را به یاد می آورد، با کتهای یقه اسکی، همگی طرح های "آینده گرا"ی کاردین بودند که برای مردان، زنان و کودکان با استایل جوان ها ترکیب می شد. کاردین اولین مجموعه کودکانش را در سال 1966 به نمایش گذاشت و دو سال پس از آن، فروشگاه مخصوص لباس کودکان خود را افتتاح کرد. در اغلب طراحی های پیر کاردین، از رنگ های قوی با تزیینات کم استفاده می شد. خط تولید مجموعه "کهکشان" کاردین که در سال 1966 برای اولین بار شروع به کار کرد،  شامل قطعه هایی ساده برای همکارانش بود. در حالیکه این کارها بیشتر کاربردی بود، این استایل "کهکشانی" وقتی که با چکمه ها و کلاه های نامتعارف کاردین ست میشد، برای بیشتر خریداران به شدت نامعمول و غیرعادی بود.

طراحان دهه 60

Andre Courreges: آندره  کورژ یکی از طراحان موفق دهه 60 است که معمار فشن لقب گرفته است. او در سال 1961 با ارائه اولین مجموعه خود توانست به یک موفقیت زودهنگام  برسد. تمرکز کورژ بر خیاطی دقیق و ظریف و همچنین جزییات ساختاری لباس ها، کاملا نشان می داد که او از سال 1950 تا 1961 با بالینسیاگا کار کرده و از او مطالب فراوانی آموخته است. او برای زنان مد روز مانند Jane Holzer  و Francois Hardy که در فیلم "Masculin  Feminin"  بازی کرده، لباس طراحی می کرد. تولیدات او شامل لباس ها، تونیک ها و کتهای ساده بودند که در قسمت گردن و بازو، لبه های باریکی داشتند. آندره از کسانی بود که کت و شلوار راسته را حتی بیشتر از لباس های مجلسی برای خانم ها مناسب میدید.  او همیشه شلوار را در شکل های مختلف پیشنهاد میکرد: "شلوارهای باریک و کشیده با ژاکت کوتاه و همینطور پوشیدن شلوار زیر مانتوهای بلند که طولشان تا مچ پا میرسد". کورژ یکی از اولین افرادی بود که دامن کوتاه را رایج کرد. در بهار1965 کورژ مشخصه های غربی و "عصر فضا" را در هم آمیخت و لباس ها، کت شلوارهای زنانه و کت های مردانه را با ترکیبب رنگی سفید و رنگ های روشن به نمایش گذاشت و این استایل را با کلاه های "کابوی" مدرن شده که لبه های تا خورده داشتند، تکمیل می کرد. او نیز به مانند کاردین، در ابتدای کارش تنها  به جزییات دکوراتیو می پرداخت. طرفداران کارهای او اغلب شامل افرادی همچون Duchess of Windsor و Baronne Guy de Rothschild  بودند. در میانه سال 1965 کورژ خانه فشن خود را تعطیل کرد و و دو سال بعد با نام " لباس آینده" در 1967 دوباره آن را گشود و خط تولید لباس های حاضر آماده را در آن راه اندازی کرد.

طراحان دهه 60

طراحان دهه 60

طراحان دهه 60

Emanuel Ungaro : امانوئل اونگارو یکی از شاگردان بالنسیاگا،  در سال 1965 خانه مد خود را افتتاح کرد و به عنوان طراح " فوق مدرن" به شهرت رسید. کارهای وی با رنگ ها و خطوط تند و قوی که استفاده می کرد، شناخته میشد. اونگارو، در چند فصل اولش بر اشکال هندسی تاکید داشت و لباسهایش که در قسمت شانه شکل مثلثی به خود می گرفت، محبوب بود. اونگارو کسی بود که دامن های خیلی کوتاه و ترکیبش با چکمه های پرزرق و برق یا جورابهای بالای زانو را رواج داد.

طراحان دهه 60

طراحان دهه 60

Paco Rabanne: پاکو رابان، زاده اسپانیا، در پاریس معماری خوانده و در همان دوران طراحی فشن و جواهرات را آغاز کرد. پاکو رابان اولین مجموعه لباسش را با عنوان "12 لباس غیرقابل پوشش با متریال امروزی"  در 1966 عرضه کرد. این لباس ها از جنس صفحات  و دیسک های پلاستیکی بودند که با ورقه های فلزی به هم وصل شده و بعضی از آن ها رنگ فلورسنت داشتند. رابان، روح زمانه اش را تجسم می بخشید و به خودش به عنوان "اکسسواریست" ارجاع می داد. او لباس، تونیک و نیم تنه از جنس فلز طراحی میکرد که کاملا شبیه به زره های زنجیری که برای جنگجویان طراحی می شدند، بود. کارهای رابان به شدت رسانه ای شد و به همین دلیل تقلید از کارهای او بیشتر و بیشتر شد؛ به خصوص در امریکا این اتفاق بیشتر به چشم آمده بود. طراحی لباس های پاکو رابان برای فیلم "Barbarella"  بر تاثیر آینده نگرانه او در استایلهایش تاکید گذاشت. در اواخر دهه 60، او از متریال های دیگر مانند خز، چرم، قالب پلاستیکی، توری فلزی و همچنین پارچه لاله استفاده کرد تا زیبایی شناسی متفاوتی از خود نشان دهد.

طراحان دهه 60

طراحان دهه 60

Jacques Esterel : ژاک استرل  یکی از مهمترین طراحان تجربی دهه 60 میلادی بود. او یک مهندس بود که بعدها به سمت فشن گرایش پیدا کرد. او فشن را به شکل یک بازی می دید که برایش هیجان انگیز و جذاب بود.  وی در اواسط دهه 50، موفق به تاسیس خانه مد خود شد. در سال 1959Brigitte Bardot   برای مراسم عروسی اش لباس ساده صورتی گینگهام، با بافت ساده چهارخانه ای را پوشید که استرل برایش طراحی کرده بود. استرل همچنین ترانه سرا و اجراگر بود و به همین دلیل در اغلب مجموعه هایش، عناصر نمایشی به چشم میخورد. وی علاوه بر الگوهای سبک op art  که در لباس هایش به کار میبرد، قطعه هایی را که با نور طراحی شده و همچنین لوازم آشپزخانه در آن ها استفاده شده بود، به نمایش گذاشت و بعدها لباس هایی را که هم برای مردان و هم زنان مناسب باشد، رواج داد.

Guy Laroche :  گای لاروشه نیز یکی از طراحان دهه 60 میلادی بود که در ابتدا در حدود ده سال با ژان دوسه به طراحی و ساخت کلاه مشغول بود و بعد از آن در سال 1957 موفق به افتتاح خانه مد خود شد. وی در سال 1961 به فضایی بزرگتر نقل مکان کرد و در آن جا به طراحی و دوخت پوشاک حاضر آماده (Ready-to-wear) پرداخت و سپس اولین فروشگاه خود را افتتاح کرد. گرچه لاروشه به خاطر استفاده از رنگ های روشن و استایل های راحت و در عین حال جذابش شناخته شده بود اما او نیز همچون پیر کاردین و کورژ، نگاه زیبایی شناسانه مدرن و همچنین آینده نگر داشت. خریداران کارهای لاروشه از سرتاسر دنیا بودند، اما او بیشتر توسط زنان پاریسی مورد استقبال قرار می گرفت. در 1966 او پوشاک حاضر آماده برای مردان هم طراحی کرد و برای فروش در بوتیکش قرار داد.

طراحان دهه 60

طراحان فشن در دهه 60 (انگلیس)

در دهه 60، "ساویل رو" یکی از خیابان های لندن همچنان به پیروی از سنت قدیم ادامه می داد. لباسهایی Norman Hartnell کاملا همان وقار کلاسیک را به نمایش می گذاشت. اما آرام آرام بوی تغییر در خیابان حس شد. نام هایی تازه روی کار آمدند و یک قدم رو به جلو حرکت کردند و ظاهر به روزتری به خود گرفتند.هاردی امی  (Hardy Aimes) به طراحی برای ملکه الیزابت ادامه داد و بیشتر موفقیتش برای پوشاک زنان و مردانش بود. اما او استایل های نوتر و به روزتری در طراحی لباس فیلم 2001: یک اودیسه فضایی و همچنین طراحی لباس تیم ملی انگلیس در جام جهانی 66 نمایش داد. ادوارد مولینیوکس (Edward Molyneux) از بازنشستگی بیرون آمد و کارگاه پوشاک حاضر آماده Molyneux  را راه اندازی کرد. در آن زمان با اینکه طراحان جوان در آتلیه های خیلی کوچیک مشغول به کار بودند، اما کارهایشان در سطح جهان تاثیر گذاشته بود.

طرحهای Foale & Tuffin (Marion Foale and Sally Tuffin) برای طرفداران ماجراجو و تجربه گرا، به شدت خیره کننده بود. کارهایشان تحت تاثیر الگوهی op art بود که در بوتیک رنگارنگشان به فروش می رفت.

طراحان دهه 60

طراحان دهه 60

Mary Quant : مری کوانت یکی از شناخته شده ترین طراحان مد بریتانیایی است که در سال 1955 بوتیک خود را به نام "Bazaar" را افتتاح کرد. او قبل از افتتاح Bazaar، در دانشگاه هنر گلدسمیت تحصیل می کرد و در آنجا به عنوان طراح و دوزنده کلاه مشغول به کار بود. مری کوانت فضای بوتیکش را شبیه به فضای میهمانی طراحی کرده بود و همین موضوع سبب جلب توجه مردم و افزایش فروشش شده بود.  به دلیل محبوبیبت فراوان بازار، 3 مغازه دیگر هم فعالیتشان را با همین نام آغاز کردند که در سال 1968 همه شان بسته شدند.

بیشتر شهرت مری کوانت، به خاطر طراحی دامن های کوتاهش بود. کوانت هرگز استایل خاص خودش را نداشت. طرحهای او از پیش بند و لباس های بلند شبیه به راگبی تا بارانی های براق متفاوت بود. در اواسط دهه 60، کوانت به عنوان قدرت در زمینه فشن مورد احترام قرار گرفت و طرح هایش در همه جا دیده میشد. لوگوی کوانت بر هرچیزی از پیش بند گرفته تا ساک های دستی به چشم میخورد. مری کوانت همچنین بدعت گذار صنعت لوازم آرایش از قبیل براق کننده لب و مژه مصنوعی بود. مدل موی Bob کوانت روح تازه ای را وارد فشن انگلیس کرد. او در سال 1966 نشان امپراطوری بریتانیا را دریافت کرد و برای گرفتن جایزه دامن کوتاه مشهور خودش را پوشید.

طراحان دهه 60

طراحان دهه 60

John Bates : جان بیتس در کارش دو دیدگاه متمایز از هم داشت. لباسهای براق و هندسی که برای Diana Rigg  در فیلم َAvengers طراحی کرد با آن وجه رمانتیک جان بیتس و لباسهای بلند شبیه به امپراطورها و تورها و مخملهای بنفش کاملا در تضاد بود. بیتس به عنوان یک تجربه گرا، از پلاستیک و صفحات موسیقی برای طرحهایش استفاده میکرد و به شدت نیز مدافع دامن کوتاه بود. مجله Vogue  در سال 1964 درباره جان بیتس نوشت که او در واقع بازنمایانگر فشن لندن است: "رمانتیک، دلفریب و کاملا انگلیسی".

Barbara Hulanicki: باربارا هولانیکی طراح موفق و تاثیر گذار بریتانیایی،  در لهستان به دنیا آمده، اما در مدرسه هنر برایتون شرکت کرد و به عنوان تصویرگر فشن در آنجا مشغول بکار شد. او به همراه همسرش در سال 1964 روش سفارش پستی به نام "بوتیک پستی بیبا Biba " را راه اندازی کرد. آن ها در بوتیکشان که یک سال بعد افتتاح کردند، به فروش لباس های زنانه و دخترانه بین 10 تا 20 سال، با قیمت های مناسب پرداختند. باربارا با طراحی لباس برای Cathy Mcgowan که چهره مهمی در عرصه مد بود، توانست محبوبیت بیشتری را برای "بیبا" کسب کند. در همان دوران، سفارش پستی به شدت همه گیر شد و طرفداران زیادی پیدا کرد و در همین راستا بوتیک باربارا و همسرش به مکانی بزرگتر منتقل شد. مشتریانشان که از ستاره های راک تا دختران نوجوان بودند، برای پرو لباسشان صف طولانی در این بوتیک میبستند. هولانیکی از استایل های سال 1890 و همچنین سالهای جنگ جهانی دوم مخصوصا ستاره ها هالیوود در دهه های 1910،20 و 30 الهام میگرفت. هولانیکی اکثرا از رنگهای تیره شامل طیف بنفش، بادمجانی و شاه توتی استفاده می کرد. در اواسط دهه 60 و در طرحهای اولیه، تمایل او به دامن های کوتاه بیشتر دیده میشد، دامنهایی به طول تنها کمتر از 26 سانتیمتر! اما کم کم طرفدار دامن های بلندتر شد. "بیبا" کم کم دامنه محصولاتش را وسیعتر کرد و لباس های بلند با پارچه نقش دار ارائه داد. باربارا استفاده از مخمل نرم و صاف و چاپ های نوشته دار برای لباس ها و کت و شلوارهای زنانه، همین طور رایج اکسسورهایی مانند کلاه های لبه پهن، شال های پردار و روسری را رایج کرد.  محبوبیت طرح ها و استایل باربارا هولانیکی تا مدت های زیادی در میان مردم محبوب و پرطرفدار باقی ماند و حتی توانست نقش مهمی در فشن دهه 70 داشته باشد.

طراحان دهه 60

Ossie Clark: اوسی کلارک زمانی که کودک بود با کمک مادرش لباس میدوخت و همین موضوع سبب شده بود که به این شاخه علاقمند شود و در نهایت در سال 1958 در دانشگاه هنر منچستر شروع به تحصیل در رشته طراحی لباس کند. در آنجا او با دیوید هاکنی که یکی از پیشگامان جنبش پاپ آرت دهه 60 میلادی بود، همراه شد. کلارک در سال 1962 در دانشگاه هنر رویال به تحصیلش ادامه داد و مجموعه ای که به نمایش گذاشت، بسیار موفق شد و مجله Vogue  درباره آن مطلب نوشت. از مجموعه او، به وضوح علاقه شدید وی به مایعات، زرق و برق و همینطور استفاده غلوآمیزیش از رنگ کاملا مشهود بود. کلارک در دانشگاه با Celia Birtwell که یک طراح مد نساجی بود آشنا شد و بعد از مدتی در سال 1969 با او ازدواج کرد در همان سال لباس خواب ابریشمی که طراحی کرده بود، به عنوان بهترین لباس سال، توسط موزه لباس معرفی شد. در پی همین سال ها، کارهای کلارک در چند بوتیک در لندن برای فروش گذاشته شد و کلارک شروع به طراحی و دوخت با استفاده از پارچه های Birtwell کرد. خیلی زود لباس های کلارک در اروپا و نیویورک در دسترس قرار گرفت و دربین موزیسین ها مانند Mick jagger  و Marianne Faithfull شناخته شد. کارهای کلارک، توانایی بالایش را در برش نشان می داد. طرح های متاثر از هنررقص او کاملا در تضاد با استایل رایج "عصر فضا" که در اواسط دهه خیلی مطرح بود، قرار گرفت و به استایل دهه 70 کمک شایانی کرد. او بخش هایی از لباس هایش را پر از رنگ می کرد و این تکنیکی بود تا کت های چرمی اگزوتیکش، تاثیر زیادی بر دیگران بگذارند. کلارک در سال های بعد، دامنهای بلند، آستین های پفی و کت و شلوارهای زنانه را به نمایش گذاشت. او در اغلب کارهایش از پارچه های طراحی شده Birtwell  استفاده می کرد.

طراحان فشن در دهه 60 (ایتالیا)

در دهه 60 ، فشن ایتالیا همچنان به تولید لباس های راحت و درعین حال شیک ادامه می داد. برای مثال لباس خواب های پالازو که نقش های مختلفی روی آن ها طراحی شده بود، به عنوان لباس شب لوکس و رسمی استفاده میشد. صنعت فشن ایتالیا در شهرهای رم، فلورنس و میلان بود که بعد از مدتی این خانه های مد به پاریس منتقل شدند.

Pino Lancetti:  پینو لانکتی فعالیت هنری خود را در ابتدا به عنوان نقاش و تزیین سرامیک آغاز کرد و بعد از اتمام تحصیلاتش در آکادمی هنری Bernardino di Betto در پروگوا در سال 1954 به رم رفت و اولین آتلیه خود را از طریق مارگوتا افتتاح کرد. او بعد از کار کردن با چهره های مشهور ایتالیایی، در سال 1961 خانه مد خود را در رم تاسیس کرد و اولین مجموعه اوت کوتور خود را رونمایی کرد. اما اوج موفقیت او در سال 1963 بود. لانکتی در طرحهایش برای استفاده از منسوجات و نوع پارچه اش، اغلب تحت تاثیر هنرمندان مدرن بود. خریداران مهم کارهایش بیشتر بازیگران ایتالیایی از جمله سیلوانا مانگانو و مونیکا ویتی بودند.

Mila Schoen: میلا شون در سال 1966، در یوگوسلاوی به دنیا آمده و به خاطر ازدواجش به میلان نقل مکان کرده بود، تجارتی به راه انداخت. با این که لباس های زیبا و نه چندان جدی او بازخورد خوبی نداشت، اما افرادی مانند مارلا آگنلی، همسر مدیر کمپانی Fiat، لی رادزیویل، فعال اجتماعی و همچنین فرح دیبا از طرفداران و خریداران کارهای میلا شون بودند.

طراحان دهه 60

Emilio Pucci: امیلیو پوچی در سال 1914 در یکی از خانواده های قدیمی و اصیل فلورانس به دنیا آمد و در ابتدا بعنوان یک ورزشکار در رشته های شنا، اسکی، شمشیربازی، تنیس فعالیت داشت و حتی در مسابقات اتومبیل رانی نیز شرکت می کرد ولی بعدها در رشته کشاورزی و علوم اجتماعی مشغول به تحصیل شد. بعد از آن عضو نیروی هوایی ایتالیا شد ولی طولی نکشید که ارتش را رها کرد و به سراغ طراحی لباس رفت. لباس های رنگی و روشن و متنوع وی، توسط زنانی که خودشان را جوان و مدرن می دیدند، به شدت ستایش و استقبال شد. لباس های ابریشمی چاپ دار با نشان Emilio بر روی آنها، برای سفر مناسب بود و همچنین دامن های بلند و لباس های راحت پالازو، برای تفریح و خوش گذرانی زنان خیلی مورد توجه بود. طرح های امیلیو در مغازه هایی که وسایل خانه می فروختند و در بوتیک های مختلف، برای فروش گذاشته شد. نقوش مختلفی بر جوراب ها و کیف های دستی امیلیو پوچی، چاپ می شد. زمانی که سفرهای هوایی رایج و در عین حال شیک و پر زرق و برق شدند، پوچی برای میزبانان خط هوایی Braniff، یونیفرم و همینطور وسایل مختلف دیگر طراحی کرد.

طراحان دهه 60

طراحان دهه 60

Roberto Capucci: روبرتو کاپوچی آتلیه خود را در سال 1962 در پاریس باز کرد. او برای مجموعه پاییز و زمستان 1965/ 66 خود از پارچه های طرح پاپ آرت استفاده کرد. کاپوچی در لباس "ادای احترام به وازارلی" از خطوط و اشکال سیاه و سفید استفاده می کرد. این لباس که بلند بود با پر شترمرغ آراسته شده بود. در سال 1967 او لباس های لَختی را به نمایش گذاشت که تا زیر زانو میآمد و توسط چکمه پوشانده میشد. به خاطر همین تجربیات هیجان انگیز در عرصه فشن، کاپوچی به عنوان "باهوشترین طراح در سرتاسر پاریس" شناخته شد و این موفقیت ها باعث شد تا در سال 1969 به رم بازگردد.

طراحان دهه 60

Alberto Fabiani و Simonetta Visconti: یک زوج ایتالیایی، آلبرتو فابیانی و سیمونتا ویسکانتی، استعدادهایشان را در قالب برندی به نام Simonetta et Fabiani در پاریس که بوتیکشان هم در آن جا بود، عرضه کردند. مجموعه هایشان مشخصه های هر دو طراح را شامل تبحر فابیانی در خیاطی و برش در لباسهای بیرونی و تاکید بر حجم و خصوصیت نمایشی در لباس های شب از سیمونتا را در خود داشت. این همکاری چندین سال دوام آورد تا زمانیکه فابیانی تصمیم گرفت به رم بازگردد و فعالیتش را در آن جا ادامه دهد. در سمت دیگر، سیمونتا به طراحی در زمینه "های فشن" ادامه داد و لباس هایی سفارشی برای افراد مشهور طراحی می کرد. اما آرام آرام توجهش به فعالیت های انسان دوستانه و معنوی جلب شد و کمتر به فشن پرداخت.

Valentino Garavani: والنتینو گاراوانی فعالیتش را همزمان با افتتاح خانه اش در رم در سال 1959 پس از چندسال همکاری با ژان دوسه و گای لاروشه آغاز کرد. در سال 1960 Giancarlo Giammetti همکار او شد و نگاه تجاری اش، باعث موفقیت والنتینو شد. والنتینو اولین مجموعه لباسش را در سال 1962 به نمایش گذاشت و باعث موفقیت روزافزون او شد. در سال 1966 او شروع به نمایش کارهایش در رم کرد. از میان طراحی هایش، لباس های شب با رنگ قرمز گوجه ای، بسیار پرطرفدار و محبوب شد به طوری که این رنگ تبدیل به امضای کارهای وی شد و به رنگ "قرمز والنتینویی" معروف شد. والنتینو از لباسهای سیلوئت و جزییات قرن 17 و 18 گرفته تا فرش ایرانی و ظروف سفالی دلفت، برای طراحی هایش الهام می گرفت. و در کل از زمان ها و مکان های مختلفی برای کارهایش الهام می گرفت. در سال 1967 او جایزه Neiman Marcus  را دریافت کرد. از جمله افراد مشهوری که والنتینو برای آن ها لباس طراحی کرده است می توان به الیزابت تیلور و ژآکلین کندی اشاره کرد.

 

برندهای مرتبط با نوشته

دیدگاه کاربران

0 دیدگاه

امیدواریم برایتان مفید بوده باشه و دیدگاه خودتان را برای ما بنویسید


جدیدترین های مجله مد

تا کنون 26728 نفر در خبرنامه برندکده عضو شده اند، جای شما خالیست

ثبت اطلاعات

مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار