مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار

11458

فست فشن چیست؟

پوشاک و پوشش ابتدایی ترین  و اصلی ترین نیاز بشر است که از طریق محیط اطرافش الهام می گیرد با گذشت زمان میل انسان برای تنوع و نوآوری در طرح و ترکیب پوشش بیشتر شد. فست فشن اصطلاحی در مد معاصر است که ...

پوشاک و پوشش ابتدایی ترین  و اصلی ترین نیاز بشر است که از طریق محیط اطرافش الهام می گیرد با گذشت زمان میل انسان برای تنوع و نوآوری در طرح و ترکیب پوشش بیشتر شد. فست فشن اصطلاحی در مد معاصر است که  در اواخر قرن بیستم توسط خرده فروشان به فرهنگ لغت مُد اضافه شد.

فست فشن( Fast Fashion)  چیست ؟

تاریخچه

مد سریع یا فست فشن در دهه ۱۹۸۰ در آمریکا درابتدا برای رفع نیاز قشر کم درآمد که علاقه به پوشیدن لباس مد روز داشتند به وجود آمد. فست فشن اصطلاحی در واقع مد معاصر است که  در اواخر قرن بیستم توسط خرده فروشانی مانند زارا و اچ اند ام به فرهنگ لغت مُد اضافه شد . در فست فشن مُد، از روی کت واک ، در سریع ترین زمان ممکن  به مغازه ها و فروشگاه ها و بازار وارد می شود. فست فشن نیز همچون هفته مُد  ( fashion week) در دو فصل بهار و تابستان و پائیز و زمستان برگزار می شود . در واقع فست فشن برای این است که مشتری در جریان مُد روز و اتفاقات و برند های روز باشد و همچنین مشتری بتواند با هزینه کمتری پوشاک به روز و جاری هفته را خریداری کند .

مطالعه کنید: برندها چگونه با اجناس تقلبی مبارزه کرده اند؟

فست فشن

هدف اصلی فست فشن

هدف اصلی که فست فشن برای انجام آن ایجاد شده است، صرفه جوئی در هزینه های مختلف است . دو عامل  مدیریت درست و اصولی در زمینه های تولید و فروش، باعث پیروزی و پیشرفت روز به روز فست فشن بر تمامی رقبای خود شده است . همکاری تجاری نیز یکی از دلایل دیگر در پیروزی فست فشن در زمینه مُد است .همکاری های تجاری ، که برای به حداکثر رساندن فروش و سود با برطرف کردن نیازهای مشتری و رضایت مشتری است ،مدیریت استراتژیک گروه تولید نامیده می شود . ثبات قیمت ها و عدم ورشکستگی در گرو اتحاد تولیدکنندگان و همکاری آن ها با هم است.

تفاوت فست فشن با تولید انبوه

از تفاوت های بین فست فشن (Fast Fashion) با تولید انبوه ( mass production) می توان به این موضوع اشاره کرد که  در فست فشن طراحی لباس از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید با توجه به فصل های مختلف حتما طراحی های لباس هم تغییر کند و مانند این است که کت واک استور (Catwalk Store) داشته باشیم . درحالی که در تولید انبوه، دیزاین و طراحی لباس فصلی صورت نمی گیرد و حتی ممکن است یک طراحی سال ها به صورت ممتد و تکراری ادامه داشته باشد و تولید شود اما در فست فشن طراحی از رده خارج رو زودتر میبینیم  و موضوع دیگر این که در فست فشن ، مد و فشن اهمیت بیشتری برای تولیدکنندگان دارد. از نظر هزینه نیز، فست فشن نسبت به تولید انبوه، گران تر است و این تفاوت هزینه به دلیل مد روز بودن پوشاک و طراحی به روز آن ها است .

مطالعه کنید: تاریخچه برند زارا

تفاوت فست فشن و تولید انبوه

تفاوت مد پایدار با مد سریع

مد پایدار روشی است که فعالان آن کیفیت ماندگاری ، فرهنگ ها و ... را در یک پروسه زمانی نسبتاً بلند در طراحی تولید و توزیع محصولات خود در نظر می گیرند و تا مدت ها محصولات به همان صورت و سبک تولید می شوند. درحالی که در مد سریع اعتقادی به صرف وقت و الگو گرفتن از فرهنگ ها و اصول ها و رعایت اخلاق در حوزه پوشاک  وجود ندارد و مدت زمان لازم در مد سریع برای طراحی تولید و توزیع گسترده  بسیار کوتاه است، شاید چیزی حدود ۲هفته باشد و البته عمر آن مد بسیار کوتاه بوده و چیزی نزدیک به ۳ دقیقه می باشد و خیلی زود مد دیگری جای آن مد را خواهد گرفت. به همین دلیل در فست فشن شما وقت این را ندارید که یک لباس را انتخاب کنید و برای خرید آن مدتی را صرف پس انداز کردن کنید و انتظار داشته باشید بعد از چند روز، همان لباس در همان مغازه باقی مانده باشد.

مطالعه کنید: آیا دنیای امروز همچنان به چرخه‌ی ترندها نیاز دارد؟

مزایا و معایب مد سریع

"لباس در سریع ترین زمان ممکن از شوها و کت واک های لباس با کم ترین قیمت به فروشگاه ها برسد" این شعار و هدف اصلی مد سریع است و موفقیت تولید کنندگان  معروفی مثل zara…,Forever 21,Gap,Mango,H&M  به دلیل کاهش قیمت هایی است که در مد سریع وجود دارد. این تولید کنندگان محصولات خود را در کشورهای فقیرنشین و توسعه نیافته که نیروی انسانی زیاد و ارزان قیمت تر از کشورهای دیگر وجود دارد و در شرایط و کارگاه های نامناسب و غیر ایمن و با کم ترین مزایا تولید می کنند.کارشناسان حوزه مد عقیده دارند که آسیب و صدمه ای که  فست فشن به جامعه انسانی وارد نموده است، این است که بیشتر این مردم راهی جز برای تامین معاش ندارند و زیر استثمار این سیاست تولیدکنندگان می روند.

مطالعه کنید: کمپانی فور اور 21 اعلام ورشکستگی کرد!

فست فشن

با توجه به این که در فست فشن هر روز محصولات جدیدی را تولید و به فروشگاه ها ارسال می کنند،  اما  قیمت پایین محصولات، باعث می شود که کیفیت این تولید کنندگان پایین بیاید. از دیگر معایب اجتماعی فست فشن می توان به این موضوع اشاره کرد میل به خرید بیشتر را در فرد بیشتر می کند  که این امر یک رفتار اجتماعی غلط است و مورد آخر اینکه با خرید بیش ازحد نیاز خیلی از این لباس ها دفعات کمتری مورد استفاده قرارگرفته و زباله های بیشتری تولید می شود و همین زباله ها باعث آسیب و تخریب محیط زیست می شود.

fast fashion

کارشناسان حوزه مد و لباس در مقابل مد سریع و بی اصالت معرفی کردند این حوزه از مد بیان کردند : پوشاک بخش مهمی از فرهنگ یک ملت و گویای اصالت فکری و رفتاری آن ملت است و فست فشن باعث از بین رفتن اصالت پوشاک می شود.

 

برندهای مرتبط با نوشته

دیدگاه کاربران

0 دیدگاه

امیدواریم برایتان مفید بوده باشه و دیدگاه خودتان را برای ما بنویسید


جدیدترین های مجله مد

تا کنون 26824 نفر در خبرنامه برندکده عضو شده اند، جای شما خالیست

ثبت اطلاعات

مشاهده همه برندها

نمایندگان فروش

مجله مد

ثبت کسب و کار