هفتهی فشن دیجیتال مردان (بهار-تابستان 2021 ) به مراتب موفقتر از اوت-کوتور عمل کرد، چرا که برخلاف اوت کوتور، اکثر برندهای شرکت کننده کالکشنی برای ارائه داشتند. هفتهی مد دیجیتال اوت-کوتور با ویدیوهایی عاری از خلاقیت و تیزرهایی نیمه تمام به پایان رسید، اما برندهای هفتهی فشن مردان با نوآوری در ویدیوهایشان و لباسهایی خلاقانه، تا حدی توقع مخاطبان را برآورده کردند.
خلاقیت، کیفیت و دقت بالا در کالکشنهای ارائه شده به وضوح دیده می شد. عملی شدن ایدههای مختلف طراحان در دوران بحران کرونا، خود دستاوردی تحسین برانگیز به شمار میرود، اتفاقی که در کالکشنهای اوت-کوتور کمتر رخ داد. (برای دیدن لوک-بوکهای کامل برندهای شرکت کننده در هفته کوتور 2020 می توانید به مقاله " کالکشنهای هفته مد اوت کوتور پاییز 2020" مراجعه کنید.) اما باید اشاره کرد که نوآوری عجیب و حیرتانگیزی در کالکشنها وجو نداشت و اغلب طراحی دوبارهای از طرحهای موفق پیشین بودند. البته این اتفاق خارج از تصور هم نبود، چرا که طراحان نیز انسانهایی با احساس و تاثیرپذیر هستند و وضعیت بحرانی، شرایط آنها را نیز تحت تاثیر قرار داده است. احساساتی چون اضطراب، ترس، افسردگی و ناامنی در کالکشنهای ارائه شده قابل مشاهده است.
مطالعه کنید: کالکشن های هفته مد مردان بهار 2021
تعهد طراحان لباس به اصل و ریشهی برندها در هفتهی مد مردان چنان موفقیت آمیز بود که ثابت کرد، نوآوری اجباری و صرفا "نوآوری"، کلکی برای فروش است و ارزش هنری ندارد. خلاقیتی که در طراحیهای ارائه شده در کالکشنهای مردانه دیدیم، طبیعی بودند و پس از سپری شدن زمان ارزش خود را نشان میدهند. خلاقیت اصلی در این کالکشنها بیشتر در ویدیوها قابل مشاهده است و چندان ربطی به فشن ندارد. لباسها غیرساختگی، خیابانی و پر از حس رهایی بودند؛ همان حس همیشگی حاضر در هفتهی مد مردان.
تحلیل برخی از کالکشنهای هفته مد مردان بهار 2021
حس دژاوو و نوستالژی در بسیاری از مجموعهها قابل مشاهده است: طرحهای تخریبگرایانهی یوجی یاماموتو که انسان را به تفکر وا میدارد، لباسهایی با سرشانههایی قدرتمند اما پر از حس سستی. گرانژِ ریک اوونز و کالکشن هرمس که در عین لاکچری بودن، حس بیتفاوتی را القا میکرد، همگی حال و هوای گذشتهی این برندها را در بر داشتند. در بسیاری از ویدیوهای ارائه شده به صورت دیجیتال در هفتهی مد مردان، کالکشنها مانند دوستی قدیمی حضور پیدا کردند، دوستی که هنوز همان ویژگیهای خوب قبل را دارد.
Yohji Yamamoto
Rick Owens
Hermès
پلتفرم آنلاین باعث شده تا بین برندها رقابتی عادلانه شکل بگیرد و بر همین اساس برندهای کوچکتر، فرصتی مناسب به دست میآورند تا نشان دهند که محتوایی با هزینهی کم، میتواندعملکردی به مراتب بهتر از محتوایی پرهزینه و باشکوه داشته باشد. کیدسوپر(KidSuper) که برای اولین بار در فشن ویک پاریس شرکت میکرد، با کتواکی انیمیشنی، لباسها را به شکلی جذاب به نمایش گذاشته است. شاید ویدیوی کیدسوپر را بتوان به عنوان بهترین مثال برای استفاده از ویدیو، جهت برجسته کردن کالکشن یک برند نامگذاری کرد .
برند دیگری که برای اولین بار کالکشنش را در هفتهی فشن پاریس نمایش میداد، برند کرهای ولدان (We11done) بود. بسیاری از منتقدان و مخاطبان ، ولدان را که در روز آخر رویداد، مجموعهاش را ارائه داد، قدرتمندترین برند شرکت کننده در هفتهی فشن دیجیتال مردانه میدانند. نمادهای مدرن، فیلمبرداری و کارگردانی فوقالعاده و حضور بهترین مدلهای کرهای، ویدیو ولدان را به بهترین محتوای تولید شده در دو هفتهی اخیر تبدیل کرده است.
شاید پیش از انتشار ویدیو-کالکشن مردانهی لویی ویتون، ویدیوهایی که لباسها را مرکز توجه قرار میدادند، تحسین مخاطبان را بر میانگیختند، اما ویرجیل ابلو با خلق فضای ذهنی خود به جای طراحی لباسهایی خارقالعاده، بار دیگر شخصیت پرشور و جذاب خود را به نمایش گذاشت. این ویدیوی خوش رنگ و لعاب، مقدمهای برای نمایش کالکشن جدیدش در کشورهای مختلف، در آینده است.
آنچه که ضعیفترین بازخورد را از طرف مخاطبان دریافت کرد، نمایش فشنشویی بدون تماشاگر در ویدیو بود که نتیجهای حوصله سر بر و بیروح در پی داشت. اما همچنان این نیاز که لباسها در حال حرکت دیده شوند، پابرجاست و همین خود دلیلی بر ضرورت فشن شوی زنده در دنیای مد است. اما چگونه میشود این نیاز را به درستی با رسانه های دیجیتال برطرف کرد؟ جون.جی(Juun.j) برای ارائهی کالکشن تازهی خود محل تولدش، سئول، را انتخاب کرد، انتخابی قابل پیشبینی اما همچنان از نظر بصری رضایت بخش. ایدهی هرمس برای نمایش پشت صحنه شگفتآور بود، چون که روند تبدیل هرج و مرج پشت صحنه به حس آرامش کالکشن را به زیبایی نشان داده بود.
موضوع غالب کالکشنهای بهار-تابستان امسال روند تولید بود و فهم چرایی آن چندان سخت نیست، سهیم کردن مخاطب در تمامی مراحل خلق یک کالکشن بهترین راه ارتباط با اوست. کیم جونز در دیور تمام تمرکز خود را بر این موضوع گذاشته بود، و با انتشار ویدیوی "چهرهی هنرمند" داستان کالکشن را از زبان هنرمند غنایی که با او همکاری کرده، بیان میکند.
کالکشنی که همگی در پایان هفتهی مد مردان، راجع به آن صحبت میکردند، متعلق به برند لوئِوه بود، جاناتان اندرسون، طراح ارشد برند، در فضایی دیجیتال به آنالوگترین شکل، لباسهایش را به نمایش گذاشت. کالکشن لوئِوه در جعبهای کاغذی ارائه شد و حسی اعجاب انگیزی به دریافتکنندگان آن انتقال میداد. گویی در خانهی خود به یک فشن شو دعوت شده باشند.